^Back To Top

Bezoekers

Vandaag 26

Gisteren 40

Deze week 184

Inlogformulier

Het eerste type Escort Cabriolet was op basis van de Escort Mk3. De Mk3 werd geïntroduceerd in 1980 en was de eerste voorwielaangedreven Escort. In december 1981 werd de Escort Cabriolet voor het eerst gepresenteerd aan het publiek
In de loop van 1986 werd de Mk3 afgelost door de Escort Mk4. Technisch gezien waren er weinig veranderingen, de 1.3 motor werd vergroot naar 1.4 liter. Er waren drie uitvoeringen verkrijgbaar, een 1.4 Ghia, een 1.6i en een XR3i.
In 1990 werd de Mk4 vervangen door de Mk5. Deze Escort was ruimer en comfortabeler, meer een gezinsauto. In het eerste jaar werd nog gebruik gemaakt van dezelfde motoren als die van de Mk4, namelijk de 1.4 en de 1.6 CVH motoren. In 1991 kwam de grootste verandering, de introductie van de 16v Zetec motoren. Dit betekende het einde voor de 1.6 CHV motor
De Ford Focus Coupé-Cabriolet kende een moeizame start, maar wellicht heeft de recente facelift alle trubbels weggepoetst. Een mooie aanleiding om eens te gaan flaneren met deze bij Pininfarina gebouwde cabrio
De open Ka is een aandachttrekkertje van jewelste. Hij oogt vrolijk maar toch pittig. Hij stuurt heerlijk strak en zorgt voor puur rijplezier, vooral met het dakje opgevouwen. Alles zit erop en eraan, maar erg praktisch is ie natuurlijk niet.
Op de AutoRai 1995 lanceerde Ford wederom een nieuwe versie (de Mk6) van de Escort. Hiermee breekt deze waarschijnlijk het record van in korte tijd meest gefacelifte auto. Dit laatste type Escort is te herkennen aan de gladde neus met de smalle grill. Ten opzichte van het vorige model is de Mk6
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

De Ford Escort Cabriolet van Gerard en Ellen

Gerard2

Gerard1

Gerard4

Gerard5

Sinds wanneer heb je de Escort cabriolet , welke versie, wat is het bouwjaar?

Mijn Ford Escort Cabrio 1.6 XR3i (MK3) heb ik sinds 25 september 2005.

Ik heb hem in Milsbeek gekocht van een particulier die de auto wilde verkopen omdat de APK verlopen was en er veel onkosten aankwamen.

Het bouwjaar van deze Ford is 1987.

Waarom zo'n auto, hoe gevonden?

Ik was al in het bezit van een Ford Escort Cabrio, een GHIA 1.6 waar ik nog mee reed.

Mijn bedoeling was om een Cabrio bij te kopen om deCabrio die ik reed op te knappen.

Het is echter anders uitgepakt.

Wat was de kilometerstand, hoeveel zelf gereden?

Van de Cabrio die ik nu nog rijd heb ik voor de revisie niet mee kunnen rijden. Ik hed de auto volledig gereviseerd, de KM teller op 0 gezet en inmiddels ruim 9000 km mee gereden.

In welke staat verkeerde de auto bij aankoop?

De auto verkeerde in een zeer slechte staat. Slechter dan ik in eerste instantie heb kunnen zien. Er is veel laswerk aan verricht. De reden van het laswerk? De auto heeft schade gehad die zeer slecht gerepareerd was. Er zat op enkele plekken dubbele beplating waar vocht tussen kon en roest hier rustig zijn gang kon gaan zonder dat je het zag.

 Heb je technische of andere problemen gehad?

Voor de revisie waren de koppelingsplaten zeer slecht. Bij de revisie zijn alle bewegende en rubberdelen vervangen. Ook schokbrekers veren en lagers zijn vervangen

Na de revisie liep de motor redelijk goed. Hij ging echter olie verbruiken en de trekkracht nam sterk af. Het openen van de motor wees uit dat hij zonder olie gelopen heeft.Ingelopen lager schalen en ruwe cilinderwanden en zo. Uiteindelijk is de motor compleet gereviseerd.

Wie doet het onderhoud, hoe kom je (bij doe-het-zelf) aan onderdelen en blijven de kosten nog enigszins binnen de perken?

Ik kan je vertellen dat de kosten behoorlijk uit de hand gelopen zijn. Het project heeft veel meer gekost dan de bedoeling was. Maar tja; je hebt A gezegd dus moet je ook B zeggen.

Wat is het gemiddelde verbruik?

Het gemiddeld verbruik is 1 liter brandstof op 12 kilometer. Lange afstand verbruikt hij 1 liter op 15 kilometer.

Waarvoor gebruik je de auto? (alleen evenementen, mooie zomerdagen etc. etc.)
Ik gebruik de Cabrio naast 3 andere oldtimers. Ik ben er wel zuinig op. Hij staat altijd binnen en bij regen neem ik hem niet mee. In de winterdag blijft hij binnen. Ondanks dat hij goed opnieuw gecoat en getectyleerd is, gebruik ik hem in de winter niet.

Uitgesproken sterke punten?

Zit weinig techniek in, loopt altijd, is mooi en strak van lijn (persoonlijke mening)

Voor een auto van destijds een goede trekkracht en rijd sportief.

Zijn er ook dingen die je iets minder kunt waarderen?

Ja, dat kan ik. De vering is gewoonweg stug. Neem de drempels niet te hard.

Een jonger persoon dan ik vind het stugge erg sportief.

Overweeg je wel eens de auto te verkopen en waarom?

Nee, voorlopig overweeg ik beslist niet om de auto te verkopen.

Tenzij het een financiële noodzaak wordt.

SIGNALEMENT

 
Merk FORD
Model ESCORT
Type 1.6 I CABRIO
Kleur geel
Brandstof benzine
Classificatie personenauto
Carrosserie cabriolet
Aantal deuren 2
Aantal wielen 4
Versnellingsbak handgeschakeld, 5 versnellingen
BPM € 0
REGISTRATIE
Datum eerste toelating 5 juni 1987
Datum eerste tenaamstelling 20 maart 1996
Datum laatste tenaamstelling 1 oktober 2005
Soort eigenaar PARTICULIER
Volgnummer eigenaar 10
Wijze invoer Individuele import
APK
APK vervaldatum 8 mei 2015
MOTOR
Motorcode LRB
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1597 cc
Vermogen 77 kW (105 pk)
MILIEU
Roetuitstoot 0 mg/km
Energielabel -
Roetfilter nee
GEWICHTEN
Massa leeg 1015 kg
Maximum toelaatbare massa 1400 kg
Voorasdruk 725 kg
Achterasdruk 725 kg
Aanhangermassa geremd 900 kg
Aanhangermassa ongeremd 507 kg
Wielbasis 2,40 m
Copyright © 2013. Ford escort cabrio club  Rights Reserved.