^Back To Top

Bezoekers

Vandaag 10

Gisteren 22

Deze week 124

Inlogformulier

Het eerste type Escort Cabriolet was op basis van de Escort Mk3. De Mk3 werd geïntroduceerd in 1980 en was de eerste voorwielaangedreven Escort. In december 1981 werd de Escort Cabriolet voor het eerst gepresenteerd aan het publiek
In de loop van 1986 werd de Mk3 afgelost door de Escort Mk4. Technisch gezien waren er weinig veranderingen, de 1.3 motor werd vergroot naar 1.4 liter. Er waren drie uitvoeringen verkrijgbaar, een 1.4 Ghia, een 1.6i en een XR3i.
In 1990 werd de Mk4 vervangen door de Mk5. Deze Escort was ruimer en comfortabeler, meer een gezinsauto. In het eerste jaar werd nog gebruik gemaakt van dezelfde motoren als die van de Mk4, namelijk de 1.4 en de 1.6 CVH motoren. In 1991 kwam de grootste verandering, de introductie van de 16v Zetec motoren. Dit betekende het einde voor de 1.6 CHV motor
De Ford Focus Coupé-Cabriolet kende een moeizame start, maar wellicht heeft de recente facelift alle trubbels weggepoetst. Een mooie aanleiding om eens te gaan flaneren met deze bij Pininfarina gebouwde cabrio
De open Ka is een aandachttrekkertje van jewelste. Hij oogt vrolijk maar toch pittig. Hij stuurt heerlijk strak en zorgt voor puur rijplezier, vooral met het dakje opgevouwen. Alles zit erop en eraan, maar erg praktisch is ie natuurlijk niet.
Op de AutoRai 1995 lanceerde Ford wederom een nieuwe versie (de Mk6) van de Escort. Hiermee breekt deze waarschijnlijk het record van in korte tijd meest gefacelifte auto. Dit laatste type Escort is te herkennen aan de gladde neus met de smalle grill. Ten opzichte van het vorige model is de Mk6
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

De Escort Cabriolet is tussen 1983 en 1997 gebouwd door de firma Karmann te Osnabrück in Duitsland. Op basis van de Escort Mk3 werd in 1981 begonnen met de ontwikkeling van een cabriolet als concurrent voor de Volkswagen Golf Cabriolet. Het laatste type Escort Cabriolet was op basis van de Escort Mk6, het laatste model Escort. Enkele kenmerken van de Escort Cabrio die deze zo populair maken zijn o.a. de degelijke dakconstructie (lekt niet) met de glazen, verwarmbare, achterruit (de meeste andere merken monteerden een plastic achterruit die snel verweerde) en de binnenruimte. De bagageruimte van de Escort Cabrio is niet veel kleiner dan die van een dichte Escort. De Escort Cabrio is hierdoor uitermate geschikt om mee op vakantie te gaan of om dagelijks mee te rijden.

Ford Escort Cabrio mk3

Het eerste type Escort Cabriolet was op basis van de Escort Mk3. De Mk3 werd geïntroduceerd in 1980 en was de eerste voorwielaangedreven Escort. Een aantal jaren daarvoor had Volkswagen een Golf Cabriolet op de markt gebracht. Het enorme verkoopsucces van deze cabriolet was voor Ford de reden om van de grootste concurrent van de Golf, de Escort, ook een cabriolet op de markt te brengen. In december 1981 werd de Escort Cabriolet voor het eerst gepresenteerd aan het publiek. Aan de spoilers en aan de velgen was duidelijk te zien dat Ford de Escort XR3 als uitgangspunt had genomen. In 1983, toen de Escort Cabriolet op de markt werd gebracht was deze echter niet als XR3 te koop. In Nederland was de cabrio in drie motorvarianten verkrijgbaar, een 1.3, 1.6 en een 1.6i.Naast deze drie motorvarianten waren er in Groot Brittannië nog twee andere uitvoeringen te krijgen, namelijk een SE en een All White. De SE was voorzien van een 1.6i motor en het uiterlijk (behalve het dak) van een Escort RS Turbo (Recaro stoelen, RS velgen, kleur Diamond White met RS Turbo striping)

ford escort mk3 

Type 1.3 1.6 1.6i
Motor CVH CVH CVH
Cilinderinhoud (cm3) 1271 1567 1567
Vermogen (pk) bij omw/min 69 (6000) 79 (5800) 105 (6000)
Acceleratie 0-100 (sec) 14.0 11.8 9.9
Topsnelheid (km/uur) 157 169 186

 

Ford Escort Cabrio mk4

In de loop van 1986 werd de Mk3 afgelost door de Escort Mk4. Technisch gezien waren er weinig veranderingen, de 1.3 motor werd vergroot naar 1.4 liter. De carrosserie is duidelijk wel anders dan die van de Mk3, de Mk4 heeft meer ronde vormen en ziet er wat forser uit.Er waren drie uitvoeringen verkrijgbaar, een 1.4 Ghia, een 1.6i en een XR3i. Met name de laatste is een zeer populaire cabriolet. Het is een snelle, comfortabele en complete wagen. Vanaf 1989 waren deze verkrijgbaar met elektrische ramen, spiegels, dak en voorruitverwarming. Net zoals bij de Mk3 waren er vooral in Duitsland en Groot Brittannië naast deze drie uitvoeringen ook nog verschillende "actiemodellen" verkrijgbaar.Enkele voorbeelden hiervan die ook regelmatig in Nederland te koop staan zijn de Two-Tone uitvoering (carrosserie in twee verschillende kleuren), de White California (witte carrosserie, velgen, interieur en dak) en de Miami (in de kleuren Flieder, Blauw of groen met een half lederen interieur). De meeste van deze uitvoeringen waren op basis van de XR3i

MK4
Type 1.4 Ghia 1.6 Ghia 1.6i XR3i XR3i
Motor CVH CVH CVH CVH CVH
Cilinderinhoud (cm3) 1368 1567 1567 1567 1567
Vermogen (pk) bij omw/min 75 (5600) 90 (5800) 90 (5800) 90 (5800) 105 (6000)
Acceleratie 0-100 (sec) 13.5 11.4 11.7 11.7 10.7
Topsnelheid (km/uur) 167 179 179 178 185

 

 

Copyright © 2013. Ford escort cabrio club  Rights Reserved.