




De Ford Escort Cabriolet van Arnout en Sonja
Sinds wanneer heb je de Escort cabriolet , welke versie, wat is het bouwjaar?
Onze huidige cabrio Mk. 6 XR3i (bj. ’96) is gekocht van de eerste eigenaar in ’98 met ± 46.000 km.Het is de 2e Escort cabrio voor ons, de vorige een ’91 Mk. 5 EFI, kochten we in ’93 toevallig ook van dezelfde eerste eigenaar.
Waarom zo'n auto, hoe gevonden?
Door mijn wens eens een cabrio te hebben en aangezien ik bij een (Ford) bedrijf werkte was de link gauw gelegd. Daarbij kwam het toeval dat de ’91er werd ingeruild en een bod van mij werd geaccepteerd.
Wat was de kilometerstand, hoeveel zelf gereden?
Mk. 5, ± 60.000 km. Mk. 6, ± 46.000 km., huidige stand ± 228.000 km.
In welke staat verkeerde de auto bij aankoop?
Beide in uitstekende staat doordat het onderhoud bij ons bedrijf werd uitgevoerd.De Mk. 6 had net voordat hij van ons werd een kleine deuk opgelopen, net achter de linker voordeur.
Heb je technische of andere problemen gehad?
Buiten zo’n 4 maal draagarmen/rubbers vervangen, handremkabels, wiellagers V/A bij ± 135.000 km., stuurhuis, aircopomp en de nodige liters dure Shell olie en niet te vergeten de nodige banden (± 25.000 km. gemidd. met een stel voorbanden), geen extreme problemen gehad.
Wie doet het onderhoud, hoe kom je (bij doe-het-zelf) aan onderdelen en blijven de kosten nog enigszins binnen de perken?
Ja dat is voor mij niet zo moeilijk als automonteur, door (toen) inkoop prijs via het magazijn en nu nog via een Ford conculega van vroeger met korting, blijft het nog redelijk betaalbaar.
Wat is het gemiddelde verbruik?
Dat verschilt per afgelegde afstand, bij kleine ritten in de buurt zal het rond de 1 : 9/10 zijn, op vakantie en verre ritten kan het tot max. 1 : 13 zijn.Dan rekenen we niet de Autobahn ritten mee want dan kom je al gauw aan de 1 : 7/8 uit
Waarvoor gebruik je de auto? (alleen evenementen, mooie zomerdagen etc. etc.)
Dagelijks gebruik, vakantievervoer, evenementen (ritten) en ja zomaar een ommetje, het liefst met de kap naar beneden.
Uitgesproken sterke punten?
Buiten de toch wel exclusieve vorm van de carrosserieën van Ford, blijft het een uniek model dat opvalt ook omdat er niet al te veel van rondrijden.
Zijn er ook dingen die je iets minder kunt waarderen?
De eerste montage (kunststof) daken, altijd gaan/gingen deze op dezelfde plaats kapot. Dan de draagarmen, hier had toch wel een betere kwaliteit rubbers toegepast kunnen worden. (de cabrio uitvoering was gemidd. toch ± Fl. 15.000,- duurder dan een sedan)
Overweeg je wel eens de auto te verkopen en waarom?
Nee.
Merk | ![]() |
FORD |
Model | ![]() |
ESCORT |
Type | ![]() |
1.8 I CABRIO |
Kleur | ![]() |
paars |
Brandstof | ![]() |
benzine |
Classificatie | ![]() |
personenauto |
Carrosserie | ![]() |
cabriolet |
Aantal deuren | ![]() |
2 |
Aantal wielen | ![]() |
4 |
Versnellingsbak | ![]() |
handgeschakeld, 5 versnellingen |
BPM | ![]() |
€ 5.424 |
Indicatieve aanschafprijs (incl. BTW/BPM) | ![]() |
€ 23.668 |
REGISTRATIE | ||
Datum eerste toelating | ![]() |
10 mei 1996 |
Datum eerste tenaamstelling | ![]() |
10 mei 1996 |
Datum laatste tenaamstelling | ![]() |
6 maart 1998 |
Soort eigenaar | ![]() |
PARTICULIER |
Volgnummer eigenaar | ![]() |
2 |
Wijze invoer | ![]() |
VKR (Versnelde Kenteken Regeling) |
APK | ||
APK vervaldatum | ![]() |
7 augustus 2015 |
MOTOR | ||
Motorcode | ![]() |
RQB |
Aantal cilinders | ![]() |
4 |
Cilinderinhoud | ![]() |
1796 cc |
Vermogen | ![]() |
93 kW (126 pk) |
Turbo | ![]() |
Niet leverbaar |
MILIEU | ||
Roetuitstoot | ![]() |
0 mg/km |
Energielabel | ![]() |
- |
Roetfilter | ![]() |
nee |
GEWICHTEN | ||
Massa leeg | ![]() |
1176 kg |
Maximum toelaatbare massa | ![]() |
1675 kg |
Voorasdruk | ![]() |
900 kg |
Achterasdruk | ![]() |
850 kg |
Aanhangermassa geremd | ![]() |
1200 kg |
Aanhangermassa ongeremd | ![]() |
574 kg |
Wielbasis | ![]() |
2,52 m |