^Back To Top

Bezoekers

Vandaag 27

Gisteren 35

Deze week 127

Inlogformulier

Het eerste type Escort Cabriolet was op basis van de Escort Mk3. De Mk3 werd geïntroduceerd in 1980 en was de eerste voorwielaangedreven Escort. In december 1981 werd de Escort Cabriolet voor het eerst gepresenteerd aan het publiek
In de loop van 1986 werd de Mk3 afgelost door de Escort Mk4. Technisch gezien waren er weinig veranderingen, de 1.3 motor werd vergroot naar 1.4 liter. Er waren drie uitvoeringen verkrijgbaar, een 1.4 Ghia, een 1.6i en een XR3i.
In 1990 werd de Mk4 vervangen door de Mk5. Deze Escort was ruimer en comfortabeler, meer een gezinsauto. In het eerste jaar werd nog gebruik gemaakt van dezelfde motoren als die van de Mk4, namelijk de 1.4 en de 1.6 CVH motoren. In 1991 kwam de grootste verandering, de introductie van de 16v Zetec motoren. Dit betekende het einde voor de 1.6 CHV motor
De Ford Focus Coupé-Cabriolet kende een moeizame start, maar wellicht heeft de recente facelift alle trubbels weggepoetst. Een mooie aanleiding om eens te gaan flaneren met deze bij Pininfarina gebouwde cabrio
De open Ka is een aandachttrekkertje van jewelste. Hij oogt vrolijk maar toch pittig. Hij stuurt heerlijk strak en zorgt voor puur rijplezier, vooral met het dakje opgevouwen. Alles zit erop en eraan, maar erg praktisch is ie natuurlijk niet.
Op de AutoRai 1995 lanceerde Ford wederom een nieuwe versie (de Mk6) van de Escort. Hiermee breekt deze waarschijnlijk het record van in korte tijd meest gefacelifte auto. Dit laatste type Escort is te herkennen aan de gladde neus met de smalle grill. Ten opzichte van het vorige model is de Mk6
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

De Ford Escort Cabriolet van Arnout en Sonja

 

Sinds wanneer heb je de Escort cabriolet , welke versie, wat is het bouwjaar?

Onze huidige cabrio Mk. 6 XR3i (bj. ’96) is gekocht van de eerste eigenaar in ’98 met ± 46.000 km.Het is de 2e Escort cabrio voor ons, de vorige een ’91 Mk. 5 EFI, kochten we in ’93 toevallig ook van dezelfde eerste eigenaar.

Waarom zo'n auto, hoe gevonden?

Door mijn wens eens een cabrio te hebben en aangezien ik bij een (Ford) bedrijf werkte was de link gauw gelegd. Daarbij kwam het toeval dat de ’91er werd ingeruild en een bod van mij werd geaccepteerd.

Wat was de kilometerstand, hoeveel zelf gereden?

Mk. 5, ± 60.000 km. Mk. 6, ± 46.000 km., huidige stand ± 228.000 km.

In welke staat verkeerde de auto bij aankoop?

Beide in uitstekende staat doordat het onderhoud bij ons bedrijf werd uitgevoerd.De Mk. 6 had net voordat hij van ons werd een kleine deuk opgelopen, net achter de linker voordeur.

Heb je technische of andere problemen gehad?

Buiten zo’n 4 maal draagarmen/rubbers vervangen, handremkabels, wiellagers V/A bij ± 135.000 km., stuurhuis, aircopomp en de nodige liters dure Shell olie en niet te vergeten de nodige banden (± 25.000 km. gemidd. met een stel voorbanden), geen extreme problemen gehad.

Wie doet het onderhoud, hoe kom je (bij doe-het-zelf) aan onderdelen en blijven de kosten nog enigszins binnen de perken?

Ja dat is voor mij niet zo moeilijk als automonteur, door (toen) inkoop prijs via het magazijn en nu nog via een Ford conculega van vroeger met korting, blijft het nog redelijk betaalbaar.

Wat is het gemiddelde verbruik?

Dat verschilt per afgelegde afstand, bij kleine ritten in de buurt zal het rond de 1 : 9/10 zijn, op vakantie en verre ritten kan het tot max. 1 : 13 zijn.Dan rekenen we niet de Autobahn ritten mee want dan kom je al gauw aan de 1 : 7/8 uit

Waarvoor gebruik je de auto? (alleen evenementen, mooie zomerdagen etc. etc.)

Dagelijks gebruik, vakantievervoer, evenementen (ritten) en ja zomaar een ommetje, het liefst met de kap naar beneden.

Uitgesproken sterke punten?

Buiten de toch wel exclusieve vorm van de carrosserieën van Ford, blijft het een uniek model dat opvalt ook omdat er niet al te veel van rondrijden.  

Zijn er ook dingen die je iets minder kunt waarderen?

De eerste montage (kunststof) daken, altijd gaan/gingen deze op dezelfde plaats kapot. Dan de draagarmen, hier had toch wel een betere kwaliteit rubbers toegepast kunnen worden. (de cabrio uitvoering was gemidd. toch ± Fl. 15.000,- duurder dan een sedan)

Overweeg je wel eens de auto te verkopen en waarom?

Nee.

FORD ESCORT

Merk FORD
Model ESCORT
Type 1.8 I CABRIO
Kleur paars
Brandstof benzine
Classificatie personenauto
Carrosserie cabriolet
Aantal deuren 2
Aantal wielen 4
Versnellingsbak handgeschakeld, 5 versnellingen
BPM € 5.424
Indicatieve aanschafprijs (incl. BTW/BPM) € 23.668
REGISTRATIE
Datum eerste toelating 10 mei 1996
Datum eerste tenaamstelling 10 mei 1996
Datum laatste tenaamstelling 6 maart 1998
Soort eigenaar PARTICULIER
Volgnummer eigenaar 2
Wijze invoer VKR (Versnelde Kenteken Regeling)
APK
APK vervaldatum 7 augustus 2015
MOTOR
Motorcode RQB
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1796 cc
Vermogen 93 kW (126 pk)
Turbo Niet leverbaar
MILIEU
Roetuitstoot 0 mg/km
Energielabel -
Roetfilter nee
GEWICHTEN
Massa leeg 1176 kg
Maximum toelaatbare massa 1675 kg
Voorasdruk 900 kg
Achterasdruk 850 kg
Aanhangermassa geremd 1200 kg
Aanhangermassa ongeremd 574 kg
Wielbasis 2,52 m
Copyright © 2013. Ford escort cabrio club  Rights Reserved.